Short Story : Kali Kedua 2

By, Nur Hidayah

"Aisyah, I have something interesting to tell you!" Ujar aku bila sampai aje dekat pintu rumah kami. Dalam rumah tu cuma ada 3 orang housemate. Iaitu Aisyah, aku dan Humaira'.

Aku dengan Aisyah memang dah kawan baik sejak sekolah rendah lagi. Sampai sekarang dia still stay dengan aku walaupun dah bertahun-tahun lama hidup. Alhamdullilah lah. Sebab sekarang ni kan ramai orang yang dulunya bestfriend tapi tiba-tiba dah jadi strangers.

Aku harap sangatlah tak jadi macam tu di antara aku dengan Aisyah. Aku sayang betul dekat dia, dah anggap macam adik dah pun walaupun kadang-kadang perangai dia lebih matang daripada aku. Ikut tarikh birthday leerrr.

Walaupun Humaira' cuma seorang penyewa dekat rumah ni, tapi kami anggap dia sebagai kawan rapat kami oleh kerana sifatnya yang humble dan funny. Nama pun Humaira' kan, cantik orangnya cantik seindah nama. Wahhh.

"Hah, hot story apa tu? Tak ajak aku nampak?" Soal Humaira' yang tiba-tiba muncul daripada dapur sambil memegang cawan, kopi mungkin?

Aku hanya tergelak kecil sambil menyambung, "Ingatkan kau kerja tadi, sorry beb. Jomlah join."

"Cuba kau teka, tadi aku dekat hospital aku jumpa siapa?" Soal aku, main-main tarik tali dengan Humaira' dan Aisyah. Dorang dah pandang sesama sendiri, lepastu pandang aku balik.

"Pesakit kaulah, siapa lagi?!" Kata mereka berdua serentak. Peh, terkejut aku. Datang bulan ke apa dua-dua orang ni?

"Lah tak payahlah sensetif, aku tanya siapa aje pun."

"Yelah intan payung... Oh okey, mesti kau jumpa doktor handsome tu kan? Alah senior kita tapi umur 3 lagi muda daripada kita tu." Kata Aisyah, dah gelak-gelak. Sekarang ni, aku pulak yang rasa macam nak datang bulan.

Humaira' dekat sebelah aku dah tergelak-gelak. Padahal dia bukan kenal pun siapa mamat tu. Hipokrit kau Humaira'... Hahaha.

"Kau ajelah. Dia tu harap aje handsome, tapi playboynya mashaallah. Macam mana kau boleh suka dia eh?" Soal aku. Aisyah di sebelah dah tersenyum-senyum kerang busuk. Rasa nak tampar bila budak sebelah aku ni tengah dok angau.

"Eh whatever. Cepatlah cerita." Aisyah dah gesa aku untuk cerita. Humaira' cuma pandang aje aku, menunggu untuk meneruskan kata-kata.

"Aku jumpa..."

Aku tarik nafas.

"Adlan!"

Semua ternganga. Yang si Humaira' tu aku tahulah sebab apa dia ternganga. Sebab dia mana tahu apa-apa pun kan, tu yang dok tu ternganga tu. Tapi yang kes Aisyah ni pulak, apa hal?

"Woi, mende kau?" Aku tepuk tangan tepat ke muka Aisyah.

"Weh serious ah?"

"Seriouslah..."

"Serious ah itu aje yang kau nak cerita?"

Aku dah jeling Aisyah dekat sebelah aku. Dasar si Aisyah nyamprengsong nyaptaikap betul. Haaa kan dah keluar bahasa thai merepek aku. Ni semua pasal P'sueaa dalam cerita Ugly Duckling, betul-betul buat aku minat dekat thailand, disebabkan oleh muka dan senyuman yang mampu mencairkan hati perempuan dekat luar sana. Ketagih aku dibuatnya. Kononlah.

"Ha maghoh maghoh. Rilek lerr, gurau aje." Aisyah dah gelak gelak tengok aku. Humaira' pulak dah macam tak mahu kacau kami berdua. Mungkin sebab dia langsung tak tahu apa yang kami ceritakan kot.

"Terkejut jugak aku bila jumpa dia tadi. Tak sangka." Kata aku. Mata aku dah tak fokus dekat mata Aisyah dah, aku lebih fokuskan kepada televisyen. Sambil itu, aku merampas cheesy wedges di tangan Humaira'. Alah, perkara macam ni memang biasa terjadi pun.

"Adalah tu, jodoh ke... Weeewiiittttt." Aisyah dah mula dengan loyar buruk aku. Menyampah aku. Ingat kelakar ke? Alah terjumpa aje pun, terserempak. Tak sengaja terjumpa. Itupun nak dikatakan sebagai jodoh. Mendelah.

Inilah manusia zaman sekarang punya mentality. Hahaha.

"Kalau ada jodoh pun apa salahnya. Kau tu bukannya tak ada rupa langsung." Sampuk Humaira' yang tengah khusyuk layan movie.

"Banyaklah korang punya jodoh." Kata aku sambil gelak. Aku dah mula bangun daripada duduk dekat sofa yang empuk ni. Boleh tertidur jugak aku kalau teruskan duduk dekat sini lama-lama.

Nak mandi semua dulu, lepastu tidur kejap. Letih benar aku padahal harini tak adalah balik lambat mana pun, pukul 6 petang dah sampai rumah.

Baru aje nak gerak naik atas ke bilik aku, tiba-tiba Aisyah bersuara, "Eh tapi kan, Adlan sakit apa tadi?" Soal Aisyah, mukanya nampak pelik.

"Dia kena tembak, dua peluru. Dekat kaki dengan tangan." Jawab aku, time-time aku dah semangat nak naik atas jugaklah Aisyah menyoal aku. Aku betul-betul nak segarkan badan, dan aku perlukan katil di saat ini.

"Eh? Kerja apa mamat tu?"

"Polis. Alahhh kau ni, kejap lagilah sambung cerita. Aku dah penat ni." Aku terus naik atas tanpa menghiraukan dua makhluk dekat bawah tu.

***

Lepas sahaja aku mandi dan menunaikan apa yang wajib, aku terus panjat ke atas katil. Tidurlah sejam dua, lepastu bangun makan kejap lagi. Mata aku pun dah hampir tertutup dah ni. Mengantuk gila.

Baru aje nak lelapkan mata, tiba-tiba telefon bimbit aku berdering.

Aku dah macam mamai. Tapi aku gagahkan juga membuka mata yang memang dah berat nak bukak ni. Manalah tahu umi ataupun walid ke yang call. Lagipun, aku adalah dalam dua hari tak telefon mereka, rindu pulak.

Terus aku capai telefon bimbit aku untuk tengok siapa yang call aku. Tertera di skrin telefon bimbit aku, nombor yang tidak dikenali.

Aku kalau bab-bab orang tak kenal yang dok telefon aku ni, aku malas nak sikit nak jawab. Memanglah orang kata, mana tahu emergency ke... Apa ke, tapi aku dah pernah kena sekali entah mamat cina mana yang call aku, mula-mula aku sengajalah cakap yang aku tak faham apa yang dia cakap.

Tiba-tiba pulak dia kata aku ni bodoh sangat senang kena tipu. Heh, dia ingat aku tak belajar bahasa cina ke apa? Tulah lain kali, jangan bodohkan orang. Nanti kena dekat diri sendiri. Rupanya mamat tu nak curi duit kredit aku melalui panggilan dia tu. Haih, zaman sekarang ni macam-macam...

Nauzubillahiminzalik lah...

Punya lama aku dok khayal, telefon aku dah berdering buat kali kedua. Ni nak angkat ke tak nak ni? Kalau tak angkat kang, takut emergency ke apa...

Terus aku slide untuk menjawab panggilan tersebut.

"Hello?"

"Assalamualaikum." Jawab pemanggil tersebut. Oh, islam rupanya.

"Waalaikumussalam. Siapa ni?" Tanya aku, kenapa orang yang call aku ni senyap lain macam? Aku pulak, dah rasa macam nak matikan aje panggilan ini sebab rasa macam tak ada emergency pun. Kalau emergency, tak sempat nak ber hello do you hear me lagi dah terus bagitahu hajat sebenar.

"Tekalah..." Katanya.

Aku dah hembus nafas, macam marah.

"Eh tak ada masa lah! Orang dahlah letih, tak ada kerja lain ke apa selain daripada nak kacau orang malam-malam macam ni?" Kata aku, mengantuk tahu tak, mengantuk! Stress aku. Bagilah aku nikmat untuk tidur tu sejam ke dua jam. Tak lama mana pun. Kejap lagi aku dah nak bangun balik. Ayoooo...

"Ya Allah garangnya. Ni akulah, Adlan!" Jawab si pemanggil tersebut. Aku terkejut. Tak pasal-pasal Adlan kena tempias aku. Padan muka dialah. Siapa suruh kacau aku, lepastu suruh orang main teka teki pulak. Ada ke patut.

"Lahhh, Adlan. Mimpi apa call aku ni?" Aku dah menguap. Tak tahulah Adlan boleh dengar ke tidak. Mata aku masih lagi cuba tahankan.

"Takde... Saja aje, rindu."

"Hah, rindu? Tumbuk nak?"

Aku dengan Adlan dah gelak-gelak. Ada ajelah mamat ni. Terus hilang sedikit mengantuk aku bila dah gelak macam ni.

"Kau tengah buat apa tu?" Soal Adlan. Aku dah menguap buat kali ketiga. Seriouslah mengantuk. Kang kalau aku letak telefon ni, menangis Adlan. Hahaha, konon menangis!

"Aku baru aje nak tidur. Tiba-tiba kau call aku. Kau pulak?" Heh, typical Hasya. Memang kalau orang tanya aku buat apa ke, makan dah ke belum, mesti aku tanya dia balik.

"Tengah call kaulah..."

"Loyar buruklah kau, Ad." Ceit, tiba-tiba pulak ada nama panggilan baru. Sesuka hati aku aje panggil dia Ad. Tapi sedap apa. Kahkah.

"Aku sebenarnya tak tahu nak pakai macam mana ubat yang kau bagi dekat aku ni..." Kata Adlan. Aku dah berkerut wajah aku. Dasar tak logik...

"Eh, dulu kau dengan aku belajar dalam kelas yang sama tau. Kita kan dah belajar macam mana nak sapu iodin semua tu?" Soal aku, pelik. Lagipun, benda yang Adlan nak buat ni senang sangatlah. Bukanlah nak berlagak, tapi memang betul kan.

Instruction semua dah ada dekat situ. Memang pihak hospital buat macam tu, senang untuk pesakit ikut langkah-langkah yang diberi.

Kalau susah pun, nak pakai kain gauze untuk tutup luka yang ada dekat kaki dan tangan.

"Memanglah... Tu dulu, sekarang aku dah lupa." Katanya. Apa-apa ajelah Adlan. Terus aku ceritakan macam mana dan cara-cara untuk bersihkan luka.

"Lepastu, kena lekatkan dengan tape lah kain ni?"

"Iyaaa, kan aku bagi tape tu. Takkan nak staple kot, bukannya main baik luka kau makin teruk adalah."

"Eh eh buat lawak."

"Hmm..." Aku serious dah mengantuk. Mata aku tutup, tapi masih lagi dengar suara Adlan yang tengah membebel kata susah nak gunting tape lah apalah. Macam-macam mamat ni...

"Siap!"

"Baguslah..." Aku dah tak bermaya lagi dah.

"Kau tidur ke?" Soal Adlan. Aku sendiri pun tak tahu kenapa aku mengangguk walhal bukannya ada Adlan pun dekat situ.

"Hello, Sya?"

"Haa haaa. Mana ada aku tidur..." Kata aku, lepastu Adlan cakap apa pun aku dah tak dengar langsung. Barulah terasa nikmatnya...

***

Bila ada masa terluang sikit, sikit aje tak banyak terus aku pergi ke tempat di mana ada senarai-senarai doktor yang perlu stay on call. Biasa yang akan stay ada dalam bawah 10 orang. Tak tentu juga, ikutlah nak berapa orang.

Kalau tiba-tiba ada emergency yang memerlukan ramai orang doktor, pihak hospital akan telefon para doktor. Itu kalau ada kes lah, macam aku dulu pernah sekali. Jadi doktor ni kena ada mental yang kuat. Lagi-lagi masa. Masa lah yang penting, nak kena on call bagai. Jadi bila ada masa rehat walaupun dalam sejam dua, itu adalah nikmat untuk tidur. Heh.

Tiba-tiba aku teringat semalam. Unexpected when he doesn't hang up his phone sebab waktu tu aku tertidur. Memalukan betul. Tapi nasiblah, siapa suruh Adlan call aku malam-malam, waktu paling sedap untuk aku tidur sekejap. Baru aje nak bangun daripada katil semalam, tiba-tiba aku teringat yang aku tertidur waktu Adlan tengah cakap-cakap dengan aku. Terus aku check phone kot-kot dia tinggalkan mesej ke apa. Tapi ni lebih daripada mesej beb. Dia langsung tak letak phone.

"Hello, Adlan!" Panggil aku. Mamat ni apa kes entah, tak habis ke duit dia call aku lama-lama sangat? Tak sayang duit langsung mamat ni.

"Ye Sya..." Jawabnya, suara serak.

Aku pelik. Terus aku pandang jam di dinding. Huh, memang patutlah suaranya serak semacam, seperti orang baru bangun tidur. Tiba-tiba rasa comel pulak.

Eh, jangan nak melebih.

"Apasal kau tak letak phone? Apa duit kau banyak sangat ke apa, membazir aje. Padahal masing-masing tidur." Bebel aku, aku tak tahulah dia dengar ke tidak, macam aku tadi waktu Adlan tengah membebel aku pergi tidur pulak.

"Biarlah duit aku, bukan kau..." Jawabnya, aku pulak yang bengang. Suka sangat membazir, tak suka betul aku.

"Kau ni, membazir lah duit kau... Dahlah Adlan, pergilah tidur. Nak dekat pukul 2 dah ni." Aku dah mengalah dengan Adlan. Biarlah dia, siapa suruh membazir. Duit habis nanti jangan salahkan aku.

"Hah pukul 2? Kau nak tidur jugak ke?"

"Eh tak, aku belum makan lagi ni ha. Terlajak tidur pulak. Tidurlah Adlan, kang kau tak bangun awal pagi pulak nak solat subuh esok."

"Yelah Sya... Makan elok-elok Sya, jangan tersedak." Okey, peringatan apakah yang dia cuba sampaikan untuk aku ni sebenarnya? Mamai lah tu.

"Ye Ad, aku lapar sangat dah ni. Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam." Jawab Adlan dan terus aku letak phone. Kalau aku biarkan, takut dia terlupa pulak nak letak phone. Sampai bila nak sambung call pun aku tak tahu. Adlan ni betullah...

Asyik aku sedang teringat perkara semalam, tiba-tiba aku tersedar. Okey, hari ini tak ada. Aku perasan yang nama Aisyah ada. Nasiblah. 32 jam stay on call, ye Aisyah. Lama kan? Inilah pasal kenapa umi dengan walid asyik tanya aku ni nak kahwin ke tak nak. Wah, gaya soalan macam nak tanya aku ni nak makan ke tak aje kan.

"Awak ni, daripada tadi lagi saya nampak duduk depan ni. Fikir apa tu?" Tiba-tiba sahaja ada yang menegur. Terus aku toleh ke belakang, dan terpancarlah wajah tampan seorang senior aku. Doktor juga. Yang Aisyah sibuk kata doktor handsome tua 3 tahun daripada kami tu.

"Eh doc. Nothing." Jawab aku, ramah. Doktor ni, sumpah handsome. I really admit it. Siapa tak suka kan handsome, berkerjaya, pandai. Wah, bab pandai jangan cerita. Dalam umur 28 tahun sudah ada PhD. Kau rasa? Aku sendiri pun tak tahu dia makan apa sampai jadi geliga.

Rezeki dia, anugerah dia. Boleh dikatakan doktor ni memang perfect gila. Doktor Redzuan namanya. Selalu orang panggil dia Red aje, tapi kalau dekat hospital panggillah nama penuh. Pelik sangat panggil Red.

Nama zaman sekarang kan... Black lah, Red lah... Hijo betul.

"On call?" Soalnya. Aku geleng sambil tersenyum. Kalau jeling kang, kurang ajar sangat pulak sebab tak ada sebab pun nak jeling dekat doktor kacak ni.

"Nope, not today." Jawab aku. Doktor ni memang handsome, tapi bukan taste aku. Haaa, dah ada yang handsome depan mata pun aku menolak kan. Baguslah aku tolak, lagipun dia bukannya nakkan aku pun.

Muka handsome macam tu, mesti ada makwe. Kotlah, biasanya yang handsome lagi berkerjaya ni memang ada makwe. Kang kalau aku kahwin dengan dia, tak habis-habis aku jealous 24 jam sebab ramai sangat yang nak mengorat doktor ni.

Tak nak aku.

Ceit, fikir jauh!

"Okey ke tak kerja dekat sini? If it has anything wrong, just tell me. Remember, I'm your senior. Don't be afraid with me lah." Pesannya. Aku dah angguk-angguk macam burung belatuk. Memang selama aku kerja di sini, okey sahaja tidak ada apa-apa masalah pun.

Baik betul doktor ni.

"Inshaallah doc, I will. Thanks for your concern." Aku senyum, dan senyuman pun berbalas. Ni kalau Aisyah ada ni, mahu melting minah tu tengok doktor ni senyum. Cayaq habih satgi budak tu.

"No need to. I have to go, excuse me."

"Yeah, sure." Aku hanya memerhati si Doktor Redzuan ni berlalu. Selepas sahaja dia berlalu, terus aku pergi ke kaunter di mana terletaknya fail-fail pesakit yang perlu aku rawat.

"Yani, breakfast dah?" Soal aku. Memang hari-hari aku akan tanya mereka ni semua makan dah ke belum. Saja aje tanya, sebab malaslah nak bermasam muka dengan staff dekat sini. Haa gitu.

"Doktor Hasya, it's almost 1 p.m. and it's a lunch time." Tergelak Yani tengok aku. Aku dah berkerut dahi. Eh? Terus aku pandang jam di tangan aku.

"Haahlah, kenapa saya boleh terlupa. So, Yani... Lunch jom?" Ajak aku. Aku memang selalu jugak ajak doktor perempuan ataupun nurse perempuan lain makan-makan dengan aku bila Aisyah tak ada.

Aku pandang muka Yani dengan penuh simpati. Sebab aku dah lapar sangat ni. Patutlah lapar lain macam, rupanya dah lunch time. Almost forget. Pagi tadi langsung tak sempat nak jamah nasi goreng yang Humaira' buat. Kesian dia, dia buat susah-susah aku pulak yang tak makan.

Mana taknya, pagi tadi bolehlah pulak aku sambung tidur lepas subuh. Kalau bakal mak mertua tengok, confirm reject 100%!

"I'm so sorry, doctor. Saya postpone lunch time saya pukul 2. Sekarang ni ada something yang perlu settlekan. Really sorry." Yani dah pandang muka aku dengan wajah kesian dekat aku. Aku hanya tersenyum bila dia cakap macam tu.

Orang ada hal, mana boleh nak paksa kan. Memang kerja dia, takkan nak halang pulak.

"No, it's okay. But as long as, you makan eh Yani. Jangan terlupa makan pulak." Pesan aku, lepastu tiba-tiba pulak Izzati, nurse yang turut berada di kaunter tersebut menyampuk perbualan kami berdua.

"Hah, borak apa ni?"

"Zati, nak lunch dengan saya?" Soal aku, terus kepada topik perbualan di antara aku dengan Yani apabila ditanya oleh Izzati.

"Bukan tak boleh, tapi dah ada lunch date. Hehe." Izzati dah senyum macam kerang busuk. Terus aku pandang dia dengan senyuman bahagia. Cehh..

"Sejak bila ni?" Soal aku, angkat kening. Pandai Izzati eh, dah pandai lepastu tak nak cerita pulak dekat aku pasal love story dia. Hahaha!

Nurse yang setahun muda daripada aku pun dah ada yang punya. Aku? Kahwin dengan ubat ajelah. Kehkeh.

"Baru sebulan aje doctor. Sekarang ni nak kenal-kenal dulu, saya dengan dia kawan sahaja dulu. Belum sampai ke tahap special lagi." Sengih Izzati.

"Hah, eloklah tu Zati. Jangan jadi macam aku sudah. Kenal kejap terus mintak couple. Lepastu dapat tahu dia kaki buaya. Tapi, nasib baiklah dah jumpa suami kita. Haaa, kenal dulu Zati." Sampuk si Yani.

"Tulah Zati. Kenal dulu hati budi dia, kalau dia suka suruh aje dia masuk meminang. Kita perempuan ni relax aje, lelaki yang patut ngorat bukan kita." Terus tergelak dua-dua orang tu. Aku pun join sama. Tak boleh blah sangat ke statement aku sampai mereka ketawakan aku?

Haha!

"Betullah tu doc. Kita perempuan pun kena ego kan. Kalau tak, nanti kita ni dikira desperate sangat nak berlaki. Jadi, biarlah lelaki yang mulakan langkah pertama dia." Seloroh Izzati. Aku hanya menggeleng tengok perangai mereka berdua. Macam-macam mereka ni. Nampak sangat expert. Ewah.

Terus aku pandang jam di tangan aku.

"Apa-apa ajelah Zati, Yani. Saya pun dah lapar ni, nak pergi makan." Kata aku, seperti mahu beredar. Ya, memang mahu beredar pun sebab dah lapar sangat. Perut dah berkeroncong daripada tadi. Nasib baiklah boleh tahan sebelum lunch time.

"Okey doc. Jalan elok-elok, haha." Pesan mereka, sempat aku hadiahkan senyuman aku sambil kenyitkan mata tanda 'ok' sebelum beredar.

***

Waaaa, nak makan dekat mana ni. Dah dua kedai aku pergi, tapi semua parking lot full. Menyedihkan betul. Betul-betul mencabar iman dan kesabaran aku waktu tengah lapar ni. Haih, sabarlah Hasya... dugaan untuk kau.

Aku dah malas nak fikir. Terus aku ke shopping mall. Banyak jugak tempat makanan dekat situ. Parking pun inshaallah ada sebab ianya berbayar. Ceit, kalau berbayar pun belum tentu ada tempat kosong nak parking.

Positif, inshaallah ada!

Masuk sahaja dekat tempat parking lot yang biasa ada dekat shopping mall tu, terus-terus dah terang-terang ada tempat kosong. Haaa, bagus! Dekat pulak tu dengan pintu masuk utama. Bangga aku sebab fikir positif. Alhamdullilah.

Dah masuk dalam shopping mall tu, terfikir-fikir juga aku nak makan apa actually. Kalau tadi teringin nak makan nasi arab. Tapi dekat sini tak adalah pulak.

Kalau makan sushi... Tak kenyang nanti!

What about pizza? Haaa, macam okey. But I'm still asking myself, whether dominos or papa johns? Dua dua sedap sebenarnya. Tapi disebabkan aku dah lama tak makan hawaiian chicken extra cheese, terus aku pilih dominos.

Dah selesai order semua, aku ke surau sekejap untuk menunaikan apa yang wajib. Pizza tu biasanya memakan masa yang agak lama untuk tunggu. Customer dia pun boleh tahan ramai. Aku redha aje kalau tak ada tempat duduk nanti, pepandailah aku duduk atas semen ke.

Haaa, kemain redha kau! Sanggup jatuhkan maruah. Haha!

Selesai sahaja solat, terus aku pergi ke kedai dominos tadi. Dah sampai, ambik order lepastu terus duduk. Memang rezeki ada banyak tempat duduk. Mungkin ramai customer tadi sebab dia beli bawak balik kot. Haaa positif habis aku harini.

Boleh tahan banyak aku order, hawaiian chicken size large, chicken wing dengan mushroom soup. Air, air mineral aje sebab dah makan benda yang menggemukkan, aku tak naklah tambahkan lagi gemuk aku. Cecece. Kalau tak habis, pepandailah aku bawak balik. Bungkus. Alah macam tak biasa buat dekat kedai mamak. Haha.

"Amboi Sya! Banyaknya kau melantak!" Sergah seseorang daripada belakang. Hampir tersedak aku. Terus sahaja aku capai air mineral tanpa sempat memandang si pengacau itu.

Homosapien mana pulaklah yang kacau aku time tengah layan habis ni?

Terus aku pandang belakang. Bila dah nampak muka orang tu, terus aku pandang depan dan sambung balik apa yang dah tertangguh tadi. Biarkan dia, malas nak layan.

"Aduh Sya! Sorrylah. Tak ada niat pun nak terkejutkan kau. Tak tahu pulak kau lemah semangat." Ujar Adlan. Aku dah jeling dia. Macamlah dia tak kenal aku!

"Eh, aku kan kaki terkejut. Kau lupa ke apa siapa minah yang paling kuat menjerit bila terkejut?" Sekali lagi, aku jeling Adlan bila dia dah tersengih-sengih tengok aku.

"Sorry Sya. Bukan lupa, ingatkan dah okey perangai kau. Rupanya, sama aje." Peh! Mendadak angin kepanasan aku. Kemain perli mamat ni eh.

"Diamlah kau."

"Uuu, garangnyewww."

Adlan. Memang. Gedik.

"Kau melantak ke apa ha?" Soal Adlan, dengan selamba badaknya dia ambik chicken wing aku. Bulat mata aku tengok dia. Mamat ni memang tempah maut, ke tempah batu nisan terus?

"Amboihhh! Selambanya... Tak adalah, aku lapar! Baru aje nak melayan, tiba-tiba ada orang tu kacau sampai tersedak aku dibuatnya." Perli aku sambil menghadiakan jelingan maut. Adlan tergelak-gelak.

"Relax Sya. Jangan marah sangat, nanti tak lawa." Ujarnya.

"Banyaklah kau tak lawa. Aku marah ke apa ke, tetap lawa jugak." Wahhh, puji diri sendiri! Tak apa, confident itu penting!

"Heh, perasan."

"Ehhh, it's not wrong pun kan, I'm just being confident." Aku angkat kening. Adlan dah nampak macam mengalah.

"Whatever Sya." Adlan cuma pandang sahaja makanan aku. Naklah tu. Pergilah order. Hahaha, kedekut sangat aku ni. Tulah, tadi siapa suruh ambik ayam aku without my permission kan.

"Ambiklah Adlan, nampak sangatlah kau tengah telan liur." Ujar aku, sempat pulak aku pandang kerongkong mamat ni. Ternyata memang dia terliur bila aku nampak dia seolah-olah menelan liur. Haha!

"Haaa tak apa. Kalau kau tak habis, baru aku habiskan."

"Kau nak ke makan sisa aku?"

"Lah, sisa kau tu bukannya sampah pun. Jadi, ianya tetap boleh dimakan, kan?" Soal Adlan. Wah Adlan sekarang. Sesetengah orang dia tak suka makan sisa makanan orang lain. Tapi Adlan lain, dia boleh makan sisa makanan aku.

Ni boleh buat calon suami!

Maksud aku... Kalau-kalau aku ada adik atau kakak, dah lama aku suruh dorang ngorat Adlan. Haaa, jangan salah faham!

"So, kalau aku terludah pun kau akan makan ke?"

"Kau jangan pengotor sangat Sya."

Terus aku tergelak. Seronok aku kenakan orang. Haha.

"Kau ludah ke apa ke, aku makan aje."

"Eeeeeeeeeee..." Aku buat muka jelek. Kononnya lah. Padahal dalam hati dah terharu. Eh, Sya! Kau nak terharu bagai ni, apahal??!

"Hahaha, cepatlah makan. Pot pet pot pet daripada tadi." Adlan tergelak. Aku buat muka menyampah. Kurang asam betul Adlan ni.

Sambil makan, aku terfikir, macam mana Adlan boleh jumpa aku eh? Macam mana dia tahu aku ada dekat sini? Adlan memang misteri lah. Mentang-mentang dia polis.

"Macam mana kau boleh jumpa aku ni, Ad?" Soal aku, bila puzzle dalam kepala otak aku tidak dapat diselesaikan.

"Hati aku tergerak untuk ke sini, tu yang aku datang tu. Tiba-tiba terjumpa pulak kau. Ada jodoh kot." Terus terdiam aku. Adlan mungkin tengah usik aku, macam yang dia usik aku tadi. Adlan kan memang suka mengusik orang. Haha.

Padahal dalam hati dah berdebar lain macam kauuu. Aku gagahkan jua untuk makan bila Adlan pandang mata aku. Tak sanggup nak balas pandangan dia tu.

"Auchhhhhhh, sweet kan aku?" Kata Adlan, tiba-tiba. Gedik betul mamat ni nak ber'auch auch' bagai. Geli aku.

"Hahlah, sweet gila manissssss sangaaaaaat."

"Well, I'm a sweet talker."

"Sweet talker ni biasanya playboy." Aku usik Adlan balik. Tadi dia kenakan aku, sekarang ni, aku pulaklah yang kenakan dia balik. Baru fair and square.

"Allahuakbar... Kita kan kawan berapa lama, kau masih tak percayakan aku? Macam nilah member..." Kata Adlan dengan muka seposennya tu. Eee, mamat ni memang gedik betullah harini. Geram aku.

"Drama lah kau! Harap aje badan sado, tapi cepat tacing! Nahlah ambik. Aku dah kenyang." Ujar aku, boleh tahan kenyang jugak padahal tinggal banyak lagi kot. Mujur ada Adlan, dialah tukang habiskan! Kehkeh.

"Kau ni, makan sikit dah kenyang? Nasib aku tak order yang lain. Kalau dulu, kemain melantak kau makan tak ingat dunia. Sekarang dah insaf ke kak?"

"Tiba-tiba kenyang. Alah kau ni, banyak pulak bunyinya. Makan ajelah, rezeki kau tu." Aku tersengih-sengih.

"Yelah... Alhamdullilah, terima kasihhh..." Kami sama-sama tergelak.

***

"Harini jumpa... Semalam pun jumpa..." Kata aku. Dua hari jumpa dah ni, Aisyah masih lagi tak berkesempatan nak jumpa Adlan.

"Tulah aku kata... Ada jodoh."

"Eee, kau ni sukakan kacau aku!"

Adlan tergelak-gelak. "Adlan, aku nak cepatlah. Sebab tempat kerja aku dengan shopping mall ni boleh tahan jauhnya. So, aku gerak dulu eh."

"Err, okey."

Terus aku masuk ke dalam kereta aku. Nak cepat takut lambat pulak nanti.

Tiba-tiba sahaja Adlan ketuk tingkap kereta aku. Adlan ni suka tau, aku dah nak masuk kereta ke, aku dah nak start enjin, mesti ada sahaja benda yang dia nak cakap bila aku dah nak gerak.

"Apa?"

"Nak mintak alamat rumah mak ayah kau boleh?"

"Hah buat apa?"

"Alah, dulu kan aku selalu main-main dengan adik angkat kau. Sekarang ni, aku dah lama tak jumpa dia. Teringin nak jumpa. Bolehlah. Nak jugak tengok dia besar mana. Dulu aku main pun waktu datang beraya rumah kau, dia baru 4 tahun."

Betul jugak tu, memang patutlah Adlan nak jumpa. Adlan dulu, boleh tahan rapat dengan adik angkat aku.Memang waktu beraya rumah aku, semua rapat dengan Daniel. Aku ajak semua classmate aku dulu. Daniel ni jenis yang mudah bergaul dengan orang luar. Lagi-lagi bila Adlan layan dia, siap bagi coklat bagai. Walhal waktu tu, aku dengan Adlan langsung tak rapat. Tapi dia layan adik angkat aku macam adik dia sendiri.

Dah berapa lama dia tak jumpa dengan Daniel. Terus sahaja aku bagi alamat rumah mak ayah aku tanpa fikir panjang.

"Thank you so much Sya! I love you!"

"Hah?"

"Eh tak, maksud aku... I love your brother!"

"Yelah Adlan. Dia pun sayang kau, inshaallah. Haha. Dahlah, nak gerak. Bye..."

"Okey bye. Drive elok-elok Sya."

***

2 comments: